Nyheter v. 44 - 45

Hoppsan, där gick det visst några veckor utan uppdatering. Kanske var det för att det inte finns så mycket att uppdatera om...

Arbetet fortskrider som vanligt med upp- och nedgångar och jag är fortfarande kvar i huvudsak på min Storyboard. Den sessionen ska vara avslutad allra senast i början på nästa vecka dock, så nu jäklar! Efter det börjar själva planeringen av animationen. Oj, oj, oj alltså... När jag har fått ihop min Animatic ("storyboarden på film", alltså att man sätter ihop bilderna som man vill att den färdiga filmen ska se ut; timing defineras här) så kommer jag att se hur lång filmen verkligen kommer att bli och det ska bli ganska spännande... Beroende på hur mycket tid jag kommer att kunna spendera på att animera så kanske jag till och med behöver klippa bort någon sekvens... Hmm... Men vi får i alla fall utgå ifrån att hela manuset kommer att gå från text till bild.

]http://fc77.deviantart.com/fs39/f/2008/313/a/8/Fox___speaking_test_by_KanuTGL.swf - Fox's första "pencil test" någonsin. Han har fortfarande lång väg att gå innan han ser ut och rör sig som han ska, men det är en början inte sant?

Artist's Comment på deviantArt:
"A little animation test for my character Fox... I must get used to animating him now, y'know :faint:

He's supposed to be miming 'You don't say.' or something along them lines...

Very rough and only 12 fps, which explains why I managed to finish it in only 2½ hours. He moves his head back and forth and morphs an awful lot, I know that, but I'm still grasping his final design and how I want him to move. I think I'm making progress, so there :) "

Vilket leder vidare till en annan fråga... Exakt hur många fps (frames per second) kommer jag att använda mig av? 24fps är vad som används i "riktiga" filmer, både tecknade och live action, men det känns ganska orealistiskt att jag skulle kunna klara av att hinna med det. Hälften så många, 12fps, är vad jag använde i mitt test här ovan men det är för få. Don Bluth nämner i sin bok "The Art of Animation Drawing" att "timing is everything" och att det sannerligen finns en rytm i animation. Den måste jag hitta och planera väl. Runt 15 - 20fps känns ganska lagom så jag får väl fortsätta experimentera med det.

All animering kommer att göras i Macromedia Flash 8, det är nästan stensäkert.

I övrigt för det här projektarbetet så gäller ungefär samma saker som stod i det förra inlägget.

Vi ses igen vecka 47, med (oooh) animatic...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0